Stilarten

Wado Ryu Karate består av teknikker og kroppsbevegelser fra japansk jujitsu kombinert med slagkraften og kata fra karate på Okinawa.

Tantododi WIKF Wado Ryu

Knivforsvar er en del av graderingspensum til svart belte i WIKF Wado Ryu.

Stilarten er laget for å være effektiv i kamp og for å bedre utøvernes helse. Den ble grunnlagt av japaneren Hironori Ohtsuka, som ble trent opp i jujitsu fra han var 5 år gammel og ble kåret til den fremste karateinstruktøren i Japan.

Kjennetegn
Wado Ryu kjennetegnes av meget hurtige teknikker, god kroppsforflyttelse, naturlige stillinger og mye sparring og andre partnerøvelser. Wado Ryu er en av verdens fem største karatestilarter, trolig den største etter shotokan. Wado Ryu er kjent for å være effektiv i kamp, også i konkurransekamp der mange utøvere i verdenstoppen har Wado Ryu som sin base.

Organisasjon
Os Kobudokan Karateklubb er tilknyttet WIKF Norge, som organiserer aktiviteten til vår karateform i Norge. Internasjonalt er vi tilknyttet Wado International Karate-Do Federation (WIKF), som har egne mesterskap hvert eneste år og et stort antall treningsleirer som er åpne for våre medlemmer. WIKF ble grunnlagt av den legendariske karatemesteren Tatsuo Suzuki (1928-2011).

Vi har graderinger til nye beltegrader tre ganger i året, samt mulighet for gradering til svart belte to ganger i året.

Treningen vår er systematisk, slik at nye teknikker forutsetter at man behersker tidligere lærte teknikker. WIKF Wado Ryu karate gir en meget god teknisk opplæring. Dermed kan det være enkelt å lære seg teknikker og strategier fra andre kampsporter etter en periode med trening i Wado Ryu.

I Os Kobudokan Karateklubb har vi en rekke instruktører som har trent WIKF Wado Ryu i mer enn 30 år.

Comments are closed.